برای استفاده از تمامی امکانات سامانه حساب کاربری ایجاد کنید یا با حساب کاربری خود وارد شوید
دسته بندی:
* پس از آنکه مدیری توانست به احساسات خود تسلط یابد و از تاثیرگذاری منفی احساسات خود بر کارکنان جلوگیری کند و از سویی دیگر از احساسات مثبت خود برای انگیزه و انرژی دادن به افراد بهره ببرد، نوبت به توجه به احساسات کارکنان میرسد. * در یک محیط کاری شاد، قرار نیست که مدیران به دنبال کنترل، مدیریت یا محدودسازی احساسات و عواطف کارکنان باشند بلکه باید احساسات و عواطف آنها را به رسمیت بشناسند و بهترین واکنش را نسبت به آن نشان دهند. * در ادامه به توصیههایی چند در ارتباط با چگونگی واکنش مدیران نسبت به احساسات و عواطف کارکنان اشاره می شود: _ احساسات و عواطف افراد را به رسمیت بشناسید: در موقعیتهایی که کارکنان اقدام به نشان دادن احساسات خود میکنند نباید به شکلی سرد و بیروح و با بیتفاوتی با آنها برخورد کرد و با گفتن جملاتی چون «بیا حرفهای باشیم» یا «خودت را جمع و جور کن» آنها را از خود برنجانیم. بلکه بهتر است با گفتن جملاتی همچون «میبینم که چیزی تو را ناراحت کرده» یا «اگر مشکلی داری شاید بتوانم به تو کمک کنم» به آنها نزدیک شویم. _ از افرادتان سوال بپرسید: اگر هر کدام از افراد در محل کار بیش از حد طبیعی پرخاشگری میکنند یا افسرده و غمگین هستند، این وظیفه شماست که بهعنوان مدیر و مافوق از آنها سوالاتی بپرسید که مشخص کند مشکل ایشان چیست و چرا ناراحت هستند. مدیران باید پرسیدن سوالها را تا زمان آشکار شدن مشکل اصلی ادامه دهند و پس از آن به دنبال راه حل باشند. _ با صحبت کردن راجع به مشکلات خودتان به غم و اندوه کارمندان اضافه نکنید: گاهی اوقات برخی مدیران به محض آگاهی یافتن از مشکل هر کدام از کارمندان خود سعی میکنند با تعریف برخی مشکلات کارشان و گرفتاریهای مشابه، با آن فرد همدردی کنند حال آنکه این کار بر غم و گرفتاری کارمندان میافزاید و دردی هم از آنها دعوا نخواهد کرد. پس به جای توسل جستن به چنین ترفندهای اشتباهی بهتر است بر مشکل متمرکز شوید و بکوشید آن را حل کنید. همچنین از ابراز همدردیهای کلیشهای مانند «ناراحت نباش» و «عصبانی نشو» درباره همکاری که دچار مسالهای شده است خودداری و به جای آن سعی کنید تا با تمرکز بر مشکل پیش آمده، راهحلهای برون رفت از آن را ارائه دهید. اما اگر مدیری به این نتیجه رسید که نمیتواند کمکی به حل مشکل پیش آمده بکند، بهتر است اصلا به موضوعی که توانایی حل آن را ندارد، ورود نکند و به خاطر ناتوانی از فرد عذرخواهی کند.
موارد بیشتر
موارد بیشتر