tamukLogo

برای استفاده از تمامی امکانات سامانه حساب کاربری ایجاد کنید یا با حساب کاربری خود وارد شوید

طراحی و چاپ بسته‌بندی
طراحی و چاپ بسته‌بندی#11طراحی و چاپ بسته‌بندی#0طراحی و چاپ بسته‌بندی#1طراحی و چاپ بسته‌بندی#2طراحی و چاپ بسته‌بندی#3طراحی و چاپ بسته‌بندی#4
مجتمع تخصصی سایه به سایه

مجتمع تخصصی سایه به سایه

مجتمع تخصصی طراحی، چاپ، بسته بندی رستوران، فست فود، کافه و قنادی

طراحی و چاپ بسته‌بندی

6 نکته مهم که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه کنید!

دسته بندی:

چاپ،کاغذ و نوشت افزار

پست

طراحی بسته بندی یکی از گسترده ترین و پر رونق ترین شاخه های صنعت طراحی به شمار می‌رود و سردمداران این صنعت مدام در پی طراحان خوش فکری هستند که اصالت و فروش یک محصول را افزایش می‌دهند. بسته بندی آخرین پیامی است که مصرف کننده را هدف قرار می‌دهد و آخرین فرصتی است که در اختیار دارید تا او را متقاعد کنید، محصول شما را بخرد. وضوح و شفافیت، صداقت، صلاحیت و اعتبار و موارد دیگری که پیش تر بدان اشاره شد، نقش مهمی در طراحی بسته بندی ایفا می‌کنند، با این وجود می‌توان قوانین و عناصر بیشتری را در امر طراحی دخیل دانست. ۱. شفافیت و ساده گرایی دفعه بعد که به سوپرمارکت رفتید، یک قفسه را انتخاب کرده و کمی در میان محصولات چیده شده در آن کنکاش کنید. به هر یک از محصولات نگاهی بیندازید و دو سوال خیلی ساده از خود بپرسید: این محصول چه مصرف یا کاربردی دارد؟ این محصول از تولیدات کدام برند است؟ باید بتوانید در کمتر از ۴ ثانیه به این دو پرسش مهم و اساسی پاسخ دهید، اما خیلی زود متوجه خواهید شد که این کار دشوارتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردید. اما چرا ۴ ثانیه؟ مشتریان برای بررسی و ارزیابی هر یک از محصولات درون قفسه حداکثر ۴ ثانیه زمان صرف می‌کنند. بدون تردید با محصولاتی مواجه می‌شوید که طومار بلند بالایی از مزایای محصول را پشت سر هم ردیف کرده اند اما نام برند واضح و آشکار نیست. یا بسته بندی هایی که ظاهری خوش آب و رنگ دارند اما نمی‌توان فهمید چه محصولی در دل آن جا خوش کرده است. گاهی اوقات هم به پاک کننده و شوینده هایی بر می‌خورید که بسته بندی آنها بیشتر به درد آبمیوه بچه ها می‌خورد. ۲. صداقت افرادی که در زمینه طراحی بسته بندی تجربه چندانی ندارند و در این صنعت تازه واردند، می‌کوشند تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشند و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری مضایقه نمی‌کنند. به همین خاطر است که گاهاً با مواردی روبرو می‌شوید که طرح کلوچه ای آغشته به شکلات را بر روی بسته بندی خود یدک می‌کشند اما وقتی بسته بندی را باز می‌کنید، می بینید که یک بیسکوئیت شکلاتی معمولی خریده اید. یا مثلاً بر روی بسته بندی تصویر ماستی مملو از گیلاس های تازه و خوشمزه نقش بسته ولی در عالم واقعیت تعداد گیلاس هایی که نصیبتان می‌شود بسیار کمتر است. اگر محصولتان را 10 برابر بهتر از آن چه که هست به نمایش در آورید، مشتریان را فریب داده اید و در نهایت آنها از برندتان دلگیر و ناراحت می‌شوند و این یعنی کاهش حجم فروش و خراب شدن تصویر ذهنی مشتریان از برند شما. ۳. صلاحیت و اعتبار اصالت، شخصیت و در ذهن ها ماندگار شدن از ویژگی های مهم برندهای بزرگ و طراز اول و شاهکارهای طراحی بسته بندی به شمار می‌رود. دلیل این موضوع بسیار ساده و قابل درک است: صدها محصول در بازار وجود دارد که هر یک به نحوی می‌کوشند تا دل مشتریان را به دست آورده و نظر آنها را جلب کنند. اگر می‌خواهید حساب خود را از سایر رقبا سوا کنید و گوی سبقت را از آنها بربایید، چاره ای ندارید جز آن که متفاوت عمل کنید و صلاحیت و اعتبار خود را به رخ دیگران بکشید. از آنجایی که معتبر بودن در گروی خلاقیت و پویش است، نمی‌توان فرمول مشخصی برای آن تعریف کرد، مخصوصاً این روزها که مردم خود را در محاصره انبوهی از برندها با سر و شکلی بسیار زیبا و جذاب می‌بینند. اگر بسته بندی محصول شما عادی و معمولی است باید به سبکی از طراحی روی آورید که چندان رایج و متعارف نیست در عین حال از استانداردهای بالای تصویری تبعیت کرده اند. به عنوان مثال اگر در طراحی تمامی بسته بندی ها تصویر به کار رفته است، شما از یک طراحی نمادین یا متن محور بهره بگیرید. اگر همه از چیدمان های افقی استفاده می‌کنند، شما به دنبال چیدمان های عمودی باشید. اگر تمامی طراحی ها به عصر حاضر تعلق دارند، شما طراحی های قدیمی را در دستور کار خود قرار دهید اما جذابیت و کیفیت ظاهری را از قلم نیندازید. جسور و گستاخ، متفاوت و متمایز باشید و برای الهام گرفتن به لیبل محصولات لوکس و تجملاتی نگاه کنید تا ایده هایی بکر و بدیع به ذهنتان خطور کند. ۴. تأثیر قفسه ای از نقطه نظر فروشندگان، یک محصول هیچ گاه به تنهایی دیده نمی‌شود و نمی‌توان جزئیات را به نحو شایسته ای به تصویر کشاند. چرا که محصولات در چندین ستون و ردیف چیده می‌شوند و مصرف کنندگان با فاصله مشخصی قفسه ها را از نظر می‌گذرانند، در نتیجه ما طرحی را مشاهده می‌کنیم که در نتیجه کنار هم قرار گرفتن محصولات مختلف پدید آمده است. تا این یک طرح متفاوت و خاص نظر ما را به خود جلب می‌کند و تصمیم می‌گیریم از نزدیک نگاهی به آن بیندازیم. فروشندگان این جذابیت و تمایز محصول را اثر قفسه ای می‌نامند و معتقدند این مفهوم تأثیر بسزایی در فروش یک محصول ایفا می‌کند. در واقع شما با وارد شدن به یک سوپر مارکت چنین تصویری می‌بینید. نخستین بار کدام محصول توجه شما را به خود جلب کرد؟ اثر قفسه ای را باید در طرح های خود لحاظ کنید و برای تست کردن آن می‌توانید جایگاه طراحی خود را در قفسه یک فروشگاه شبیه سازی کنید. (برای گرفتن نتایج مطلوب، بهتر است برای هر محصول چند ردیف و ستون در نظر بگیرید) ۵. امکان توسعه و بسط دادن با طراحی کردن بسته بندی به شیوه ای کاملاً مفهومی می‌توانید محصولات جدید را تحت پوشش قرار دهید. فرض کنید کار بسته بندی یک برند جدید را برعهده گرفته اید و این برند قرار است آب سیب تولید کند. پس از تلاش های شبانه روزی به همراه مشتری بر روی یک طرح خاص توافق می‌کنید. طرحی که عناصر اصلی آن در سیب خلاصه می‌شود و بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد. چند ماه بعد مشتری تصمیم می‌گیرد با همان برند آبمیوه ای با طعم گیلاس تولید و روانه بازار کند. ۶. کاربردی بودن کاربردی بودن مهم ترین عنصری است که در اغلب موارد طراحان آن را از قلم می‌اندازند چون مشتریان ترجیح می دهند روش هایی را در پیش گیرند که امتحان خود را به خوبی پس داده اند و چنین رویکردی راه را بر روی خلاقیت سد می‌کند. اما اگر خوش شانس بودید و فرصتی دست داد تا یک بطری، جعبه یا فنجان طراحی کنید، بر کاربردی بودن طرح بیش از پیش تأکید داشته باشید و کاری کنید که استفاده از محصول، حمل یا انبار کردن آن برای مصرف کنندگان راحت تر از هر زمان دیگری باشد.کاربردی بودن می‌تواند به تنهایی بسیاری از چالش های طراحی بسته بندی را حل و فصل کند. " افتخار ماست که شما هم به مجتمع تخصصی طراحی و چاپ سایه بپیوندید. "

website disable iconlinkedin disable iconwhatsapp disable iconinstagram icon
website disable iconlinkedin disable iconwhatsapp disable iconinstagram icon
شنبه
مرداد
۶

۱۰:۲۰:۳۷

موارد بیشتر

شنبه
مرداد
۶

۱۰:۲۰:۳۷

موارد بیشتر