tamukLogo

برای استفاده از تمامی امکانات سامانه حساب کاربری ایجاد کنید یا با حساب کاربری خود وارد شوید

سماور ذغالی چهره ای اصیل از فرهنگ ایرانی
کیمیا ترنج

کیمیا ترنج

تولید و ارائه‌ی تابلو های قلم زنی در زمینه های مختلف صنایع دستی

سماور ذغالی چهره ای اصیل از فرهنگ ایرانی

دسته بندی:

صنایع دستی

پست

چای از دیرباز همراه همیشگی ایرانی ها در غم و شادی بوده و یک نوشیدنی محبوب نزد ایرانی ها محسوب می شود که هیچ گاه تکراری نخواهد شد. ایرانی ها از دو سده قبل به تولید و مصرف چای روی آوردند و امروزه این نوشیدنی خوش رنگ به یکی از عناصر جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی تبدیل شده است. اما روش های متفاوتی برای دم کردن چای وجود دارد که هرکدام از آنها عطر و طعم متفاوتی را به آن می بخشند، چای دم کشیده با سماور ذغالی یکی از لذت بخش ترین روش ها برای طبخ چای می باشد.

سماور ذغالی نشان دهنده چهره اصیل یک خانه ایرانی است. عطر و طعم خاص چای و جلوه ی ظاهری سماور ذغالی هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد. سماور ذغالی و چای همیشه تازه دم با لیوان های کمر باریک کنار آن تداعی کننده خاطرات دل انگیز خانه مادربزرگ های مان است.

با وارد شدن به دنیای مدرن امروزی، نقش این صنایع دستی ارزشمند همچنان پررنگ است و زیبایی خاص و نوستالژیکی به فضا خانه و محل کار شما می بخشد. قرار گرفتن این صنایع در ویترین خانه ها، موزه ها، هتل ها وسفره خانه های سنتی و... فضای چشم نواز از فرهنگ ایرانی -به وجود می آورد که هر چشمی را به سوی خود جذب می کند. صنایع دستی ایرانی همیشه زبانزد مردم جهان از قدیم تا به امروزه بوده و علاوه بر ایران در در بازار جهان هم طرفداران بسیاری دارد. سماور ذغالی یکی از خاص ترین صنایع دستی ایرانی به شمار می رود و می توان از آن به عنوان هدیه ای ارزشمند استفاده کرد.

اما این سماورهای ذغالی علاوه بر زیبایی ویژگی های دیگری هم دارند که باعث شده هنوز هم موردتوجه باشند. تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که طول عمر افراد در قدیم بیشتر بوده و کمتر دچار بیماری های گوارشی و پوستی می شدند و در اکثر اوقات بدن آن ها دارای ایمنی بالاتری بوده است؟ یکی از دلایل سالم و تندرست بودن آنها را می توان استفاده از آب سالمی دانست که در سماور ذغالی به جوش می آمد. با توجه به اینکه با گرمای طبیعی، آب به جوش می آید برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این خواص آلیاژهای مختلفی که این سماورها ذغالی با آن ها ساخته می شوند نیز ارزش غذایی چای دم شده را افزایش می دهد. سماورهای ذغالی با آلیاژهای متفاوتی ساخته می شوند که هرکدام از لحاظ رنگ، طرح و خاصیت آلیاژ با یکدیگر تفاوت دارند. وجود این آلیاژها باعث می شود تا آب زودتر به جوش بیاید و گرما را در خود نگه دارد. انواع سماور ذغالی را می توان در سه دسته کلی زیر جای داد:

  • سماور ذغالی برنجی
  • سماور ذغالی مسی
  • سماور ذغالی استیل

سماور ذغالی برنجی:

سماور ذغالی برنجی دارای محبوبیت زیادی بین طرفداران سماورهای ذغالی است. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سماور ذغالی برنجی وجود خواصی است که در این آلیاژ وجود دارد. آلیاژ برنج می تواند حرارت یکسانی را در تمام سطوح آب به وجود آورد و گرما را تا ساعاتی در خود حفظ کند. از بین بردن میکروب ها و باکتری ها هنگام جوشیدن آب باعث به وجود آمدن آبی سالم، بهبود عمکلرد مغز، از بین رفتن بیماری های گوارشی و پوستی و طعم دلنشین چای می شود. اما لازم است که از طرح و رنگ به خصوص این مدل سماور با آلیاژ برنجی غافل نشویم. وجود این آلیاژ باعث شده تا بهتر بدرخشد و افراد زیادی را به سوی خود جذب کند.

سماور ذغالی مسی:

آلیاژ مس از دیرباز تا کنون دارای اهمیت زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنایع دستی بوده است. به همین جهت سماور ذغالی مسی یکی از قدیمی ترین انواع سماورهای ذغالی است. که علاوه بر زیبایی ظاهری که رنگ زیبای مس به آن می بخشد، وجود خاصیت طبی فلز مس باعث حفظ سلول های عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در حال حاضر ظروف مسی به علت خواص درمانی زیاد، به یکی از لوازم پر اهمیت آشپرخانه های ایرانی تبدیل شده اند که سماور ذغالی مسی می تواند کامل کننده این سرویس جذاب باشد.

سماور ذغالی استیل:

استیل رنگ و ظاهر ساده ای برای افرادی که زیبایی را در سادگی می بینند، دارد. قیمت پایین استیل باعث شده ظروف و لوازم ساخته شده با این آلیاژ بیشتر در خانه ها به چشم بخورد. اما استیل از لحاظ طبی نسبت به آلیاژ برنجی و مسی خاصیت بسیار کمتری دارد. جلوگیری از زنگ زدگی یکی از مهم ترین ویژگی های سماورهای استیل می باشد.

استیل رنگ و ظاهر ساده ای برای افرادی که زیبایی را در سادگی می بینند، دارد. قیمت پایین استیل باعث شده ظروف و لوازم ساخته شده با این آلیاژ بیشتر در خانه ها به چشم بخورد. اما استیل از لحاظ طبی نسبت به آلیاژ برنجی و مسی خاصیت بسیار کمتری دارد. جلوگیری از زنگ زدگی یکی از مهم ترین ویژگی های سماورهای استیل می باشد. دانستن مزایا و معایب آلیاژهای بکار برده شده در ساخت این نوع سماورذغالی، باعث می شود تا شما بتوانید به نسبت نیازها و ویژگی های مدنظر خود برای خرید، انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. البته نکات دیگری نیز وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

  • میزان هزینه ای که برای خرید سماور کنار گذاشته اید.
  • آیا از سماور خود می خواهید به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنید یا یک وسیله کاربردی؟
  • طرحی که برای سماور می پسندید. سماورها در طرح های گوناگونی به شکل کشیده، گرد، کوتاه و بلند ساخته می شوند.

سماورهای برقی و مدرن امروزی استفاده راحتی دارند اما هیچ گاه زیبایی و خاصیت سماورهای قدیمی را نخواهند داشت. امروزه اکثر افراد از این نوع وسایل برای تزئین و دکور خریداری می کنند و استفاده زیادی از این سماورها نمی کنند اما دانستن روش استفاده از این سماورها خالی از لطف نیست تا شاید اگر روزی هوس کردید یک چای ذغالی در سماور قدیمی مادربزرگ تان یا سماور ذغالی که سال هاست در دکور خانه جلوه گری می کند بنوشید، از این تجربه لذت بخش بی بهره نمانید. برای شروع کار ایتدا یک ذغال را گداخته کرده و از بالی سماور درون تنور قرار دهید. سپس ذغال های دیگر را درون تنور قرار دهید تا با گرمای ذغال اول گداخته شوند سپس صبر کنید تا با گرمای ذغال ها شاهد جوش آمدن آب و دم کشیدن چای لذت بخش خود باشید.

سماور ذغالی تنها گوشه ای از چهره اصیل ایرانی به نمایش می گذارد. صنایع دستی قدیمی هیچگاه اصالت خود را از دست نمیدهد و حتی امروزه استفاده های متنوعی از این صنایع می شود و جایگاه بسیار با ارزشی بین ایرانی ها و حتی جهان نیز دارند. علاوه بر سماور، ظروف و تابلوهای شبه نقره و تابلوهای قلم زنی نیز جز صنایع دستی بسیار با ارزشی قرار دارند که به فضای محیط اطراف شما نقش و نگار دلنشینی می دهند به طوری که هیچگاه از تماشای آن خسته نخواهید شد.

website disable iconlinkedin disable iconwhatsapp iconinstagram icon
website disable iconlinkedin disable iconwhatsapp disable iconinstagram icon
Calendar
یکشنبه
شهریور
۱۸
Clock

۳:۲۱:۲۶

موارد بیشتر

Calendar
یکشنبه
شهریور
۱۸
Clock

۳:۲۱:۲۶

موارد بیشتر